Site Info


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jumaat, 19 November 2010

JALINAN KERTAS HIJAU

Kadang kala hidup menderita kerna mahukan kebahagiaan,seringkali hati bertanya bila kan muncul kebahagian yang dicari, mata menyahut pertanyaan itu bukankah kebahagiaan yang kau cari selama ini telah ada dan engkau sendiri telah memilihnya, dan engkau telah menyedari akan kehadirannya….kebahagiaan sepert apa lagi yang engkau mahukan?


Mata dan hati terdiam kaku, membiarkan sahaja angin-angin yang bertiup lalu…menyelami perasaan sendiri, menghidu segenap peristiwa yang bakal ditempuhi nanti, apa yang ingin kuluahkan adalah kedatangan mu bersama yang lain membuatkan aku kaku dan hampir sahaja aku tidak dapat mengenali diri mu, aku cuba mencari ruang dan posisi yang terbaik agar kalian dapat membuat tafsiran, aku tau dirimu sepertiku….hasrat yang satu agar mereka memandang dengan pandangan yang menyejukkan hati dan pertuturan yang mencium ketenangan


Biarkan saja mereka memerhatikan kita….biarkan mereka merenung kita…..


Benar!, itulah cara yang seharusnya, aku menyedari aku bukanlah yang terbaik tapi aku cuba lakukan apa yang tedaya dan semampunya..mereka mengimpikan yang sempurna padamu, namun aku tidak pernah mecari kesempurnaan itu, cukup bagiku…


Ya Allah..kesempurnaan itu hanyalah milikMu,iringan doaku untuk mencari semua itu, walaupun aku seringkalinya rebah, tersungkur..namun pada sujudmu aku menemui ketenangan, pada sujudmu aku menemui hijuanya. maka benarlah semua itu berlaku, keranaMu aku membuat andaian, dan jawapanMu adalah tepat dan aku seyakinnya menghulurkan kain putih untuknya..namun yang datang hanyalah baldu hijau yang bersulam jaringan lain, yang aku sendiri tidak pasti jaringannya..tapi apa yang dapat aku tuturkan ianya indah.


Hijau itu tidak sekali melihat..tidak sekali bersua…


Sesekali aku memandang lentikan matanya..diperhatikan yang lain aku cuba menundukkan kepala menahan perasaan malu kerana jelingan manja..oh! rupanya ada yang lain cuba memerhatikan gerak-geriku..Ya Allah kuserahkan padaMu, perasaan ini hampir sahaja membuatkan aku ingin lari sejauh yang mungkin, agar mereka tau aku tidak dapat berkata lagi, namun cahayaMu itu indah lagi berseri, pautanMu tersangat kuat hingga aku mampu menyandar keluhan itu, cuba untuk menutur sesuatu agar mereka senang bersamaku..sesekali langkahku menyelinap di ruang-ruang yang lain, menutup malunya diperhatikan.


Bicaraku diatur satu persatu..biarpun kali pertama bersua lagaknya seperti akrabnya persahabatan, ketawamu membuatkan aku senang menyambung warkah yang selanjutnya, sujud semalam telah memungkinkan kita, keberangkalian ada jawapannya…apa yang memungkinkan itu??


Ya Allah, aku bersedia Ya Allah…Kesediaan hati aku menunaikan kewajipanMu..


Nukilan bersahaja untuk menempuhi hari aku dihitung..mungkinkah ada jawapan hijaunya..cukup malunya aku diperhatikan, semoga kertas itu menjadi noktahnya…
Cebisan luahan sehelai kertas mahukan untuk kepastian yang ditunggu, meraih pencalonan bagi sesi seterusnya..


Pencalonan??

Ya..seuntai pencalonan…

bersambung….

3 ulasan: